Kulturreportager

Udstilling: Patchwork af kunst på Louisiana

Der lyder en buldren, som om jordens indre strækker sig, og imellem det hele: en spinkel stemme fra en barnevogn, som proklamerer ’her er mørkt’; en ung teenagepige, der fniser om ’nogen prutter?

Fra udstillingen ‘Illumination’ på Louisiana – Museum of Modern Art, 2016. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg.

 

 

Udstilling: Blikke på tilværelsens grundstof

Det, vi deler med hinanden: Storheden ved en tabt rokketand, leg i rendestenen, bajere og bil-hørm. Et blik. Og for nogle: Ingenting.

Om udstillingen ‘Venskaber’ på Nivaagaards Malerisamling, 2016. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg

 

 

 

Udstilling: Sammenvævede brudstykker af en stærk skrøbelighed

Som en kontrast til døden i citatet står værkerne i rummet sprudlende af liv; en trappestige, en lænestol, et strygebræt, der sprænges og overgros af højpotenserede, penislignende gevækster. Grænserne mellem de fysiske objekter og det menneskelige flyder ud, brydes.

Fra kunstmuseet Louisianas udstilling med japanske Yayoi Kusama, sepetmber 2015. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg.

 

 

 Musik: Musikskoleelever malede med på Mussorgskij

Gule gummistøvler og leopardplettede sneakers svingede i takt, da NKK-Hallen i Nivå brusede af stor musik lørdag den 14. november. Gæsterne hed Copenhagen Phil, som leverede en eftermiddag med stor musik bragt ned i børnehøjde..

Reportage og interview ifm. med Copenhagen Phils samarbejde med lokale musikskoler. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg, november 2015.

 

 Udstilling: Kvinde og kunstner med lyset bag sig

Her er tynde skuldre, store næser og ansigter, hvor rynkerne står som skåret ind i huden. Det ægte menneske. En af udstillingens mandlige gæster cementerer indtrykket: ”Sikke nogle udtryksfulde ansigter.” Anderledes fjerne er de ansigter, man møder i udstillingens andet rum.

Fra kunstmuseet Louisianas udstilling af Paula Modersohn-Becker, december 2014. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg.

Foto: Claus Beyer

 

Teater: ‘Nøgent’ teater i Kokkedal gav en stærk oplevelse

Scenen er en bar væg og et gulv næsten uden rekvisitter. Stolene, der er stillet op i det uanseelige lokale i Egedalshallen, vidner om få solgte billetter. Det føles nøgent.

Lige så nøgen burde blokken være hos journalisten, som denne torsdag aften er vidne til opførslen af stykket ‘Rød Kanin Hvid Kanin’, arrangeret af Teaterforeningen i Fredensborg Kommune. Handlingen må nemlig ikke røbes.

Reportage og interview med skuespiller Peter Gantzler og manuskripforfatter Nassim Soleimanpour ifm. opførelsen af ‘Rød Kanin Hvid Kanin’, februar 2015. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg.

 

 Musik: Nivå hilste nytårstonerne velkommen tilbage

Introen skydes i gang et show udi masseforførelsens kunst – og såmænd: Nivå kan skam klappe i takt.

Også fødderne har fundet takten. På forreste række vipper de uden stolerækkernes omklamring til et fløjtespil, der leder tankerne hen på mellemøstlige basarer. Et klem på en lyserød rytmegris (!) trækker smilebåndene op, flere steder helt op til latter, og sender øjenbrynene på herren skråt bag mig op i en overrasket bue. Festen er i gang.

Reportage fra Copenhagen Phils nytårskoncert i Nivå, januar 2015. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg.

 

Udstilling: På vadetur i kunsten

Jeg tager det første skridt, så endnu et, og for hver lille bevægelse kan jeg høre småsten knase og mærke dem skride en smule under de tynde såler på mine sko. Jeg vader rundt i kunst, bogstaveligt talt.

Fra Olafur Eliassons udstilling ‘Riverbed’ på Louisiana – Museum of Modern Art, august 2014. Bragt i Uge-Nyt Fredensborg.

Foto: Marie Gribel Vorum.